Uitzicht Tafelberg

Uitzicht vanaf de Tafelberg

dinsdag 23 oktober 2012

De Drakensbergen

Na twee reisdagen met baggerweer (onweer en hevige buien) kwamen we aan in het noordelijke deel van de Drakensbergen, het Royal Natal National Park. Ondanks de heftige bewolking zagen we dat we in een prachtig stukje Zuid-Afrika terecht waren gekomen, waar de bergen hoger moesten zijn dan het deel  dat we konden zien. En toen de bewolking, de volgende dag, hier en daar plaats maakte voor een plukje blauwe lucht, bleken de bergen nog imposanter dan gedacht!
Zo begonnen we aan ons eerste wandelingetje, naar de Tiger Falls. Niet te lang, daar de dreigende bewolking, die ons de afgelopen dagen leek te zijn gevolgd, weer naderde. Na het aanschouwen van de waterval en het eten van een boterhammetje in het zonnetje, zijn we weer 'huiswaarts' gegaan. Net op tijd waren we binnen! Het ging weer spoken in de bergen. Regen en onweer. En dus hout en wijn gehaald en in ons huisje het elektrische kacheltje en de haard aangemaakt.
De volgende ochtend hadden we een stralend blauwe lucht! En dus een wat langere wandeling uitgezocht, boterhammen en zonnebrand gesmeerd en op pad! Prachtige wandeling gemaakt naar een kloof veroorzaakt door de rivier de Tugela. Drie uur heen, tweeeneenhalf uur terug. Terug bij ons huisje aangekomen hebben we genoten van de vogels, bavianen en het hertje in onze achtertuin!
Aangezien het dichtsbijzijnde dorp op 50 km afstand lag en we, op spaghetti en chips na, geen eten meer hadden, hebben we bij de summier bevoorrade kampwinkel witte bonen in tomatensaus gekocht en spaghetti met bonen gegeten. Vervolgens weer bij het haardvuur aan de wijn en chips!
En toen was het einde van de vakantie aangebroken.... Na twee korte wandelingetjes in het park moesten we toch echt afscheid gaan nemen. In de auto naar Johannesburg.
Daar zitten we nu dan op het vliegveld. Na het tikken van dit laatste berichtje nog drie uur wachten voordat het vliegtuig vertrekt.

donderdag 18 oktober 2012

Knikkers

Via Swaziland zijn we twee dagen geleden weer aan de kust beland. De grens oversteken was een belevenis op zich. Ga je Zuid-Afrika uit dan krijg je eerst een soort bonnetje (van mannetje nummer 1), vervolgens ga je hiermee naar het loket 'immigration' (mannetje nummer2). Hier bekijken ze je paspoort en krijg je het een en ander aan stempels. Vervolgens ga je naar loket nummer twee (customs) met mannetje nummer drie, die een stempel op dat ene bewuste bonnetje zet. Dit bonnetje lever je in bij mannetje nummer vier. Dan ben je Zuid-Afrika uit. Nu nog Swaziland in. Na een soortgelijk riedeltje en het passeren van mannetje nummer zeven of acht, arriveer je dan toch daadwerkelijk in Swaziland.
In Swaziland lijkt alles iets beter geregeld en er lijkt minder armoe te zijn of, misschien beter gezegd, er lijkt meer gelijkheid te zijn onder de bevolking.
Ons huidige stekkie, St Lucia, is enorm toeristisch. Het dorp bestaat enkel uit vakantieverblijven en restaurants. Jammer, maar ook makkelijk. Je hoeft hier niet te zoeken naar de minst aggenebbes-ogende supermarkt, er zit een keurige Spar tegenover onze zogehete 'hideaway'.
Gisterochtend zijn we naar een plek geweest waar het prachtig wandelen zou zijn. Geen wandelroute te bekennen. Stukje langs het water gelopen en volop sporen gezien in de modderige grond. Fikse pootafdrukken van nijlpaarden, wat kleinere van een katachtige, iets van een kudu en wat vogels. 's Middags nog twee uurtjes in een wildpark doorgebracht, waar we weer het nodige hebben mogen aanschouwen.
Afgelopen nacht ging het flink tekeer. Regen en onweer. Daarnaast hoorde het alsof we werden bekogeld. Waarschijnlijk de vruchten uit de bomen, hier op het terrein, die op ons huisje vielen. Maar vanochtend scheen de zon weer volop! Vanaf het niet-wandel-gebied van gisteren zagen we aan de overkant van het water rozige vogels (mogelijk flamingo's) en dus gingen we maar eens die kant uit. Hier kwamen we in een, voor ons onverwacht, prachtig park terecht. Een enorm drassig gebied met flink wat hippo's, zebra's, kudu's, impala's, vogels en vlinders. Zelfs nog wat neushoorns gezien. Omdat er in dit park geen leeuwen, cheetah's of olifanten zitten, waren er meerdere gelegenheden waar je lekker uit de auto kon. En zo kwamen we aan zee krabben, kleine visjes en kreeftjes tegen. En die hadden we nog niet gezien! Daarnaast verkoelde het water heerlijk, want het was een ontzettend warme dag. Totdat het een uurtje later wederom begon te onweren en we moesten schuilen voor hagelstenen zo groot als knikkers! Bijzonder!
Morgen vetrekken we richting de Drakenbergen!

(Ons gekochte internetbundeltje is behoorlijk beperkt, dus mogelijk geen of een beperkt aantal nieuwe foto's op de blog.)

zondag 14 oktober 2012

Dagje zonnig Kruger

Prachtige dag achter de rug! Qua weer en qua wildlife! Maarliefst zes neushoorns gespot! En we hebben voor het eerst giraffen gezien. Wat een mooie beesten! Verder hebben we genoten van een babyolifantje dat nog moeite had met het onder controle houden van z'n poten en slurfje. Helemaal fantastisch! (Foto's staan op de blog!)
Morgen gaan we de grens over naar Swaziland.
Groeten!

zaterdag 13 oktober 2012

Na regen komt.....

Na regen komt nog meer regen, maar dan toch ook echt wat zonneschijn!
Het zou vandaag een betere dag worden. En dat werd het ook, maar pas nadat we drijfnat zijn geregend toen we (droog) begonnen aan een rondje door het rainforest bij het uitzichtpunt God's Window. Ze deden hun namen eer aan; regen in het regenwoud en een grote wolkenpartij voor 'het raam van God'. Kletsnat stapte we de auto in om op weg te gaan naar een volgend uitzichtpunt, hopend op wat opklaringen.
Gelukkig werd de lucht langzaamaan blauwer. Dit leverde prachtige vergezichten op. Bossen, bergen, rivieren en watervallen dragen hier bij aan het prachtige landschap. En dus betaalden wij gewoon voor een tweede keer 5 rand (= zo'n 50 cent) om nu toch echt even te genieten van het uitzicht van God's Window. Ditmaal met de gordijnen open!

vrijdag 12 oktober 2012

Onweer in het Kruger

Na een nat Noorwegen vorig jaar, besloten we eens het zuidelijk halfrond te bezoeken. Een keer vakantiefoto's in korte broek en t-shirts leek ons wel leuk. Nu staat er een foto met t-shirt (en lange broek) op de blog...... daar hadden we het best fris. Maar anders hadden we dit jaar (tot nu toe dan, we blijven hopen) wederom enkel foto's met onze matchende blauwe jassen.
Zulk beroerd weer als vandaag hebben we echter nog niet eerder gehad. Toen we in september nauwkeurig het weer in Kaapstad en Johannesburg in de gaten hielden, waren de voorspellingen voor Kaapstad bewolkt met een zonnetje en af en toe een buitje, maar voor Johannesburg 30+ en geen wolkje aan de lucht. Nog geen twee uur nadat we in Johannesburg waren geland, werd de lucht grijs. Vandaag plenst het vrijwel onafgebroken en we werden in het Kruger zelfs op de foto gezet! En zoals onze eigen Daisy op dit soort dagen haar mandje verkiest boven een rondje door de tuin, zoeken de poesjes van het Kruger ook zo hun beschutting en laten zich niet zien. De olifanten, nijlpaarden en impala's lijken echter niet erg onder de indruk van de oponhoudekijke regen en dus spotten we toch nog het een en ander aan wild!
Gelukkig komt na regen zonneschijn!

donderdag 11 oktober 2012

Onze eerste safari zit erop.....

Na een paar dagen aan de kust, zijn we richting Addo National Park vertrokken. Voor ons het eerste park waar je niet uit de auto mocht en de eerste kans op een ontmoeting met de Big Five! Na nog geen half uurtje in het park kwam de eerste olifant uit de bosjes zetten. En wat was hij groot....... en dichtbij!!! (En wij klein in onze Chevrolet Spark!) De camera moest volledig worden uitgezoemd om de foto, die op de blog staat, te kunnen maken. Verder hebben we jakhalzen, kudu's, een hyena, zebra's, wrattenzwijnen, buffels, prachtige vogels, twee leeuwen (zooooo cool!) en nog wat andere beestjes mogen ontmoeten, waarna we weer 'thuiskwamen' in onze bushcabin. Een paar minuutjes lopen vanaf de parkeerplaats door het bos en daar stond ons houten hutje met douche, wc en een keuken in de buitenlucht. Gelukkig wel voorzien van elektriciteit en warm water en niet voorzien van (zichtbaar) ongedierte! :-) Deze bushcabins en de tevens aanwezige luxe chalets behoorden toe aan de eigenaar van de aangrenzende boomgaard met ruim 150.000 sinaasappelbomen. Een bedrijvige boel daar!

Vandaag zijn we, na een lange reisdag (1,5 uur rijden van Addo naar Port Elizabeth,1,5 uur vliegen naar Johannesburg en 5,5 uur rijden naar Hazyview), aangekomen in ons nieuwe superluxe 'huisje' vlakbij een van de ingangen van het Krugerpark. (Wat een contrast met de krottenwijken die we, onder andere op weg hier naartoe, voorbij reden..... Wat een verschil tussen arm en rijk.... Daar word je wel even stil van!)

maandag 8 oktober 2012

Tsitsikamma

Hier een kort berichtje vanuit het restaurant in Tsitsikamma National Park. We zijn hier gisteren aangekomen en zitten een een keurig huisje met uitzicht op de Indische oceaan en achter ons het oerwoud. Prachtige lokatie dus!
Vandaag hebben we twee wandelingen gemaakt. Over hangbruggen en naar een waterval. Veel geklommen en aangezien we dat gisteren ook al hebben gedaan, voelen we onze kuiten, knieen en voetjes inmiddels behoorlijk. Maar het was het meer dan waard. Als toetje werden we getrakteerd op een groep dolfijnen, spelend in de golven!!!! Helemaal top!
Morgen naar de olifanten in Addo!

Groetjes!
Remko en Elise

vrijdag 5 oktober 2012

Nog meer walvissen!

Vandaag hebben we een uitstapje gemaakt naar De Hoop Nature Reserve, waar we na zo'n 80 km via gravelwegen aankwamen. Hobbelig ritje dus en de auto is inmiddels oranje gekleurd van het opwaaiende stof. Maar het was het meer dan waard want wat hebben we een boel walvissen gespot! Het weer was vandaag prachtig en omdat de zon het water turquoise kleurde, waren de walvissen ontzettend goed te zien! (Wat een verschil met gisteren in Hermanus!) Oktober is de maand dat de walvissen hier naar de kust komen om te paren. En ze waren hier in grote getalen. Je hoefde maar een vlugge blik te werpen en je spotte zo drie, vier walvissen. En hoe langer je keek, hoe meer je er ontdekte! En dat op zo'n 200 meter afstand!! Het was werkelijk fantastisch om te zien, mede door de prachtige kust.
Daarnaast zijn we in het park bontebokken, zebra's, struisvogels, een schildpad en diverse mooie vogels tegen gekomen. En nog een groep bavianen net na het verlaten van het park.
Een enorm geslaagde dag!

donderdag 4 oktober 2012

Van Kaapstad naar Swellendam

Lieve luitjes,

Hier een eerste berichtje uit Zuid-Afrika!
De reis viel zwaar, maar onze eerste dag in Kaapstad was volop genieten! Als eerste van het uitzicht vanuit ons appartement met Lagoonview. Met een bakkie thee in het zonnetje genoten wij van ons uitzicht op de Tafelberg, Lion's Head, Signal Hill, de Tafelbaai en Robbeneiland (het eiland waar Nelson Mandela bijna 20 jaar gevangen zat). Terwijl de Tafelberg 's morgens nog bedekt was met het beroemde tafelkleed, was het 's middags wolkenvrij en dus een uitstekend moment om met de kabelbaan te gaan genieten van het uitzicht over Kaapstad.
De volgende dag zijn we het Kaapse schiereiland gaan verkennen. Pinguins kijken op Boulders en Foxy Beach en naar Cape of Good Hope National Park waar we naar de vuurtoren op Cape Point zijn gelopen en naar het meest zuidwestelijke puntje van Afrika 'Kaap de Goeie Hoop'. Het was een regenachtige dag maar de pinguins en de Kaap hebben we droog kunnen bekijken.
Vandaag zijn we vanuit Kaapstad via Hermanus, waar we flink wat walvissen hebben gespot vanaf de kust, naar Swellendam gereden. Hier zitten we nu op ons tweede adresje. Vandaag veel regen, maar tijdens het walvisspotten was het even droog.
Deze eerste dagen hebben we al flink wat wild mogen zien: klipdassen, een bontebok, struisvogels, walvissen, pelsrobben, pinguins, bavianen en diverse prachtige vogels!
Een paar van onze kiekjes staan op zuidafrika-eliseremko.blogspot.com!

Tot een volgende update!

zondag 23 september 2012

Bijna.....

Hallo achterblijvers,

Over een week is het zover; laatste spulletjes in de koffer stoppen en vroeg naar bed, want maandag 1 oktober moeten we om 7.00u op Schiphol zijn.

Op onze blog 'zuidafrika-eliseremko.blogspot.nl'  staat ons reisschema en een routekaartje. Tevens zijn er links te vinden naar de verschillende accomodaties, voor als je wilt zien hoe we erbij zitten.

Bij sommige accomodaties hebben we beschikking over wifi en gaan we proberen wat van ons te laten horen via de mail en de blog.

Groeten!

Reisschema

• 01 oktober: vlucht Amsterdam - Kaapstad KL0597, vertrek 10.05u aankomst 21.35u
  • 01 oktober: Kaapstad - Lagoon Beach Hotel
  • 16 oktober: St Lucia - Hippo Hideaway
  • 19 oktober: Balgowan - Woodridge Country Hotel and Spa
  • 20 oktober: Royal Natal National Park - Thendele Hutted Camp
  • 23 oktober: vlucht Johannesburg - Amsterdam KL0592, vertrek 23.20u aankomst 10.30u (24/10)

Van Kaapstad naar Port Elizabeth

Kaapstad - Swellendam - Oudtshoorn - Tsitsikamma NP - Addo - Port Elizabeth

Rondje Zuid-Afrika oost

Johannesburg - Hazyview - Mhlambanyatsi (Swaziland) - St Lucia - Royal Natal NP - Johannesburg